Algemene gegevens

De Stichting Volle Evangelie Gemeente de Deur der Hoop (hierna stichting) is opgericht bij notariële akte per 3 december 2002. De stichting is gevestigd in Barneveld en staat ingeschreven in de registers van de Kamer van Koophandel onder dossiernummer 08111583. Het bestuur van de stichting bestaat sedert de oprichting uit drie bestuursleden. Het postadres is: Frank Hoeckellaan 26, 3771 KB Barneveld. De stichting is geregistreerd als Algemeen Nut Beogende Instelling (ANBI) bij de Belastingdienst onder de naam DE DEUR DER HOOP met RSIN/fiscaal nummer 811444600.

De stichting is opgericht ten behoeve van de Volle Evangelie Gemeente De Deur Der Hoop en faciliteert de activiteiten van deze gemeente.

In de statuten van de stichting is het doel als volgt omschreven:

De stichting heeft ten doel

  1. Algemene verspreiding van het woord van God in al zijn facetten, en voorts al hetgeen met een en ander rechtstreeks of zijdelings verband houdt of daartoe – bevorderlijk kan zijn, alles in de ruimste zin des woords.
  2. De stichting tracht haar doel onder meer te realiseren door het verzorgen van bijeenkomsten en diaconale ondersteuning.

Organisatie

De stichting heeft geen mensen in loondienst en bezit geen onroerende goederen. Het bestuur bestaat uit drie personen; J. Brouwer (voorzitter), A.A. Snaterse – Spijkstra (secretaris) en T.H. Bates (penningmeester). Leden van het bestuur ontvangen geen vergoeding voor hun werkzaamheden, wel voor gemaakte kosten.

Activiteiten

De stichting bereikt haar doelstelling door verschillende activiteiten; onder meer het verzorgen van:

  • Kerkdiensten inclusief kinderdiensten. Deze kerkdiensten vinden plaats elke zondagmorgen in het Johannes Fontanus College aan de Wethouder Rebellaan 135 te Barneveld;
  • Bijbelstudies: Elke maand worden Bijbelstudies gegeven voor volwassenen (verdeeld over twee groepen);
  • Tieners: De tieners komen maandelijks bij elkaar;
  • Website: Er is een website: www.dedeurderhoop.nl waarop informatie wordt gedeeld;
  • Extra gemeente bijeenkomsten: Deze worden gehouden voor bijvoorbeeld doop- en trouwdiensten;
  • Extra activiteiten: Dit zijn overige activiteiten die verband houden met de verspreiding van het woord van God en de gemeente.

Financiën

Onze verslagperiode is gelijk aan een kalenderjaar. De penningmeester verzorgt betalingen en het beheer van de bankrekeningen. De penningmeester is gemandateerd voor betalingen tot € 2.500,-. Hogere bedragen worden altijd vooraf besproken door het bestuur, waarbij de voorzitter, via internetbankieren, mee tekent (tweede handtekening). De voorzitter beschikt naast de penningmeester over de mogelijkheid tot directe inzage middels internetbankieren. De financiële administratie wordt na afloop van het kalenderjaar door de accountant verwerkt tot een financieel verslag. Dit verslag is niet op deze website gepubliceerd.

Inkomsten en uitgaven

De inkomsten bestaan uit giften, collectes en bijzondere baten. De uitgaven zijn gericht op het faciliteren van de samenkomsten, Bijbelstudies en gemeenteopbouw. De gemeente streeft er naar gemiddeld minimaal tien procent van haar inkomsten aan goede doelen te schenken. In het jaar 2022 is besloten naast de reeds gedane uitgaven voor goede doelen eenmalig een derde van het eigen vermogen (€ 83.120) te schenken, voornamelijk aan doelen met een ANBI-status.

Dit was de belangrijkste reden waarom het jaarresultaat negatief uit kwam. Voor het jaar 2023 zijn er geen bijzondere inkomsten of uitgaven.

In cijfers

  2023202220212020
Inkomsten     
Collecteopbrengsten 8.6389.5388.8485.282
Ontvangen giften 25.40729.72730.29026.527
Overige baten  1.677   
 Totaal35.72239.26539.13831.809
Uitgaven     
Kinderwerk 1.7901.139887557
Tieners  9391.116505431
Techniek 4022.3801.218602
Tienden 3.2204.0554.0802.520
Giften 83.1202.500
Huisvestingslasten 19.84415.04810.2429.644
Accountantskosten 2.4412.3602.4122.571
Algemene kosten beheer 7.3159.2489.3214.522
Afschrijvingen 377 377  
 Totaal36.328118.84331.16520.847
 Saldo-606-79.5787.97310.962

Het saldo is ten laste gebracht van de algemene financiële reserve.

Deze reserve wordt aangehouden op de spaarrekening van de Stichting.

Er wordt door de gemeente niet aan actieve fondswerving gedaan. Ongeveer 10 % van de inkomsten wordt aan goede doelen geschonken. Voor het 2023 was dat De
Stichting Corrie ten Boomhuis in Haarlem. De lopende kosten en uitgaven zijn min of meer gelijk gebleven ten opzichte van het voorgaande jaar.

Beoordeling financiële positie

De omvang van de inkomsten en uitgaven, in verhouding tot het eigen vermogen geeft een sterke uitgangspositie om in de komende jaren de doelstelling van de stichting te blijven realiseren.

Beleidsplan van VEG De Deur Der Hoop

Wij verwachten dat de activiteiten die de stichting faciliteert in de komende jaren op een vergelijkbaar niveau zullen blijven. Dit geldt voor de kerkdiensten en Bijbelstudies. Eventuele aanvullende kosten voor diaconie, worden zoveel mogelijk opgevangen binnen deze begroting. Het aantal mensen dat de samenkomsten bezoekt is stabiel, en zal daarmee geen grote schommelingen in inkomsten en uitgaven genereren.

Momenteel huren wij ruimtes voor de samenkomsten. Het kopen van een pand, voor het houden van samenkomsten, zou een wezenlijke impact hebben op de financiële positie van de stichting. Daar er op korte- en middellange termijn nog geen noodzaak is voor de aankoop van een pand, is dit ook niet in de meerjarenbegroting opgenomen. 

De gemeente streeft er naar gemiddeld minimaal tien procent van haar inkomsten aan goede doelen te schenken. 

De hiervoor genoemde aspecten kunnen cijfermatig in de onderstaande meerjarenbegroting worden weergegeven. Hierbij is uitgegaan van een jaarlijkse stijging van circa 5 procent voor zowel de kosten als ook voor de inkomsten. Momenteel varieert de inflatie, maar voor een meerjarenraming is 5 procent een acceptabel cijfer om mee te rekenen. Dit percentage zal elk jaar worden bekeken in hoeverre die reëel is. 

  2024202520262027
Inkomsten     
Collecten 9.0709.52310.00010.500
Ontvangen giften 26.67728.01129.41230.882
Overige baten 1.0001.0001.0001.000
 Totaal38.50840.38442.35344.420
Uitgaven     
Kinderwerk 1.8801.9732.0722.176
Tieners 9861.0351.0871.141
Techniek 402422443489
Tienden 3.3813.5503.7283.914
Giften pmpmpmpm
Huisvestingslasten 20.83621.87822.97224.121
Kosten beheer 10.64011.17211.73012.317
 Totaal38.14440.05242.05444.157
 Saldo364322298263

Giften zijn niet begroot omdat het incidentele kosten betreft met een ad hoc karakter. Onder aan de streep verwachten wij dat de inkomsten de lasten zullen overtreffen en dat het overschot zorgt dat er een gezonde financiële situatie blijft bestaan.